מה עושים עם ילד שקשה לו חברתית ? 

שרית בר זקן

 

   פנתה אלי אם לילד בן 10 וסיפרה שהיא מאוד מודאגת מהקשרים החברתיים של הבן שלה. הוא נפגש עם חבר שלו רק פעם אחת במהלך החופש הגדול ורוב הזמן הוא היה בבית. כששאלתי אותה האם יש לו חברים? היא אמרה שיש לו שני חברים והוא אף פעם לא התלונן על כך שהוא בודד או שקשה לו מבחינה חברתית. אך בכל זאת היא מודאגת כי הוא התקשר לחברים שלו והם תמיד היו עסוקים. הרגעתי אותה, אכן החופש הגדול יכול להבהיל הורה שהילד שלו לא נפגש עם חברים, אך צריך לקחת בחשבון שתקופה זו אינה בהכרח משקפת את המצב החברתי; אם גם במהלך השנה היו קשיים חברתיים אז כדאי לחשוב על דרך לעזור לילד.

 

    החופש הגדול הוא תקופה מאוד ארוכה שמאפשרת להורים לבחון את מקומו החברתי של ילדם תוך התייחסות גם למצב החברתי שקדם לכך. ילדים רבים עוברים את החופש הגדול מבלי לפגוש חברים. אף אחד לא מתקשר אליהם, אף אחד לא מזמין אותם. לעיתים הם מנסים ליזום פגישה או קשר עם חבר אך נענים בתירוץ סתמי מצד החבר, כמו: "אני לא יכול כי אימא שלי לא מרשה" או "אני עסוק ולא יכול". ילדים אלה מבלים שעות רבות בבית ולעיתים הוריהם מוצאים עצמם מחפשים להם תעסוקה מגוונת יותר מבילוי של שעות על גבי שעות במשחקי מחשב וצפייה בטלוויזיה. ייתכן שילדים אלה - שגם בבית הספר הרגישו בודדים ולא הצליחו ליצור קשרים חברתיים - זקוקים לעזרה מקצועית.

 

    המצב החברתי מעסיק הורים וילדים עם כניסה לשנת הלימודים ובעיקר במעבר לבית ספר חדש. לעיתים קיימת אמונה שהמעבר לבית ספר חדש או לכיתה אחרת יאפשר לפתוח דף חדש ונקי. הילד יכנס למסגרת חדשה ויכיר חברים חדשים וההיסטוריה החברתית שלו תשכח אי שם בעברו. לדאבוננו, מצבים אלה לרוב מתגלים כמאכזבים. עם המעבר למסגרת החדשה, בדרך כלל לוקח עמו הילד את דפוס ההתנהגות ה"בעייתי" מהעבר ומשחזר אותו שוב במסגרת החדשה. אומנם הוא קיבל אפשרות לפתוח "דף חדש", אך אין באפשרותו לייצר קשרים מיטיבים.

 

    הסיבות האפשריות לקשיים חברתיים:

מחקרים רבים בדקו את מגוון הסיבות שהובילו ילדים לקשיים חברתיים. נראה כי ישנן סיבות רבות לכך. מחקרים בתחום של הפרעות קשב וריכוז גילו כי הסובלים מלקות זו מתאפיינים גם בקשיים חברתיים שונים. קשיים אלה יכולים לנוע מפרשנות לא נכונה של דברי או התנהגות של ילד אחר, קריאה לא נכונה של סיטואציה חברתית, קושי להסביר את רצונם ומחשבתם ועוד.

 

   סיבות נוספות שיכולות להוביל ילדים לקשיים חברתיים מצויות באינטראקציה ובתקשורת הקיימת במשפחה. לעיתים הקשרים הבין-אישיים במשפחה ממקמים את הילד בתחושה שהוא אינו רצוי או דחוי. ישנן משפחות שהן בעצמן אינן נוטות ליצירת קשרים חברתיים והן משמשיות כמודל לחיקוי עבור הילד. לפעמים הורים מגוננים מידי על הילד ואינם מעודדים אותו להיות עצמאי וליצור חברויות. ברור שמשפחות אלה אינן יוצרות מצבים אלה באופן מכוון ומודע, אך בלתי נמנע שהילד יושפע מהן.

 

   ישנם קשיים חברתיים שנובעים מהתנהגות לקויה של הילד לעומת גורמים חיצוניים שיכולים להוביל לקשיים חברתיים. ילדים מסוימים נכנסים לקונפליקטים רבים, אחרים אינם יוזמים ונמנעים מיצירת קשר. ילדים רבים יוצרים קשרים אך אינם משמרים את הקשר גם לאחר שעות הלימודים. לעומת הגורמים הקשורים להתנהגות הלקויה של הילד, ישנם גם גורמים חיצוניים שיכולים להוביל לקשיים חברתיים. גורם חיצוני כזה יכול להיות הרכב חברתי של הילדים בכיתה. לפעמים ישנן בעיות חברתיות קשות בכיתות מסוימות. נוצרות קבוצות דומיננטיות של ילדים שמכתיבים את המצב החברתי או שהכיתה אינה מגובשת כלל והמורים מתקשים לעזור לכיתה ליצור אקלים חברתי נעים יותר ומגובש. במצבים אלה נדחים ילדים מסוימים ואינם מוצאים את מקומם בכיתה.   

 

    דרכים לטיפול בקשיים חברתיים:

קיימות שתי אפשרויות עיקריות לטיפול בקשיים חברתיים, האחת היא טיפול קבוצתי והשנייה היא באמצעות טיפול פרטני הממוקד בקשיים חברתיים. רבים מניחים שילדים עם קשיים חברתיים צריכים להיות מטופלים בקבוצה טיפולית, אך הנחה זו אינה נכונה בהכרח. נראה כי צריך להתאים את אופן הטיפול לגורם הבעיה ולסוגו. במקרה שבו הילד מבטא קושי בהבנה ובפירוש הסיטואציה החברתית, לעיתים קבוצה יכולה לספק מענה טוב עבורו. מקרה ובו הקושי החברתי ממוקד בדימוי עצמי נמוך או במערכת היחסים המורכבת במשפחת הילד, אז יתכן וטיפול פרטני יהיה נכון יותר עבור הילד. לעיתים הילד מתחיל בטיפול פרטני ולאחר שהוא עבד על הצרכים הבסיסיים שהוא זקוק להם, הוא בשל להשתלב בקבוצה טיפולית שתספק לו חלקים אחרים החסרים ביכולותיו החברתיות.  

 

לפני שמתחילים בטיפול רצוי לאבחן את הקושי החברתי באמצעות איש מקצוע המוסמך לכך ולאחר מכן לחשוב על תוכנית טיפולית שתספק לילד את המענה הדרוש. 

 

לפגישת היכרות ללא התחייבות ניתן להתקשר: 054-2490320

 

או למלא את הפרטים ואחזור אליך בהקדם:

 

.